De promotiedagen; Netwerken in de praktijk.

20141105_113125 (2)

 

 

Elk jaar staat er een evenement op het programma, waar veel bedrijven staan te popelen om aan deel te nemen. Lange tijd heeft dit evenement een naam gedragen, die ik niet goed begreep; “De bedrijvencontactdagen.¨ Drie dagen waarbij je je onderneming op de kaart kan zetten en in contact kan treden met andere bedrijven.  In 2007 was mijn eerste ervaring met dit evenement.  Als stagiaire moest ik een bedrijf promoten en netwerken met andere bedrijven. Dit verliep erg moeizaam, omdat ik de missie en visie van dit bedrijf niet krachtig wist over te brengen. Bovendien was ik niet ervaren met netwerken en onzeker, waardoor je minder snel contact legt met andere mensen.  Daarbij was naar mijn inziens, vooral het promoten van groot belang.

Nu zeven jaar later, heb ik mijn rentree gemaakt op de bedrijvencontactdagen. Deze keer om mijn eigen bedrijven meer bekendheid te geven. De bedrijvencontactdagen heeft inmiddels zijn naam ingeruild voor ¨Promotiedagen¨. Eerlijk gezegd komt deze naam ook beter tot zijn recht. De bedrijven staan allemaal als standhouder en elk bedrijf probeert een product of een beleving te verkopen. Onder een deken van tl verlichting en allerlei attenties, zoals pennen en pepermunt laten ze zich van hen beste kant zien.

Het eten is karig en louter gericht op een eenzijdige snelle hap. De maatschappij en het bedrijfsleven spelen tegenwoordig in op bewustzijn en gezondheid, waarom is dit dan niet doorgevoerd tijdens deze dagen?

 

20141105_130701 (1)Wellicht een idee om dit als feedback achter te laten op de website, aangezien voeding onlosmakelijk verbonden staat met presteren. Je staat de hele dag op de been en bent continue in gesprek. Dan zijn geestelijk als lichamelijk uithoudingsvermogen van groot belang, zonder goede voeding ben je nergens. Voeding is de brandstof van een machine. Stop je er iets 20141105_130647 (2)verkeerds in, heeft dit direct gevolgen voor de uitwerking ervan.

 

Genoeg over voeding, terug naar de interactie van deze dagen, daar draait het tenslotte allemaal om. Ik heb mijn blik op diverse stands geworpen en heb een keer een visitekaartje uitgedeeld. Niet om connecties te leggen voor een eventuele opdracht, maar voor een prijsvraag. Een prijsvraag van een schoonmaakbedrijf die een stofzuiger verlootte.

De achterliggende gedachte is acquisitie en verwacht binnenkort een email. In deze email staan de missie en visie beschreven en is er voor het gemak een offerte toegevoegd. Dan kan ik deze direct ondertekenen en retourneren. Ze hebben echter een detail over het hoofd gezien en dat neem ik ze niet kwalijk. Dat is ook niet op mijn visitekaartje vermeld,want dat is niet relevant. Mocht je het willen weten; Mijn kantoor bevind zich nu nog in de woonkamer van mijn huis. Wanneer ik schoonmakers nodig heb, zal dat geen professioneel bedrijf zijn, maar zal ik mijn wederhelft hierop aansturen. Ik ga er dan vanuit dat de bal weer terug wordt gekaatst, want daar is hij niet voor aangenomen. Met andere woorden; Ik ben hier nog steeds zelf verantwoordelijk voor.

Trouwens, de overige visitekaartjes zijn keurig weggelegd voor een volgende netwerkbijeenkomst of gewoon een sociale aangelegenheid. Eigenlijk heb ik deze kaartjes altijd bij me, want je weet tenslotte nooit wanneer deze van pas komen.

Mijn partner heeft in tegenstelling tot mij, een drietal nieuwe netwerken opgedaan. Een daarvan was een connectie van vroeger. HIj werd in mijn bijzijn aangesproken en van het een kwam het ander. Deze connectie heeft hem al langere tijd gevolgd via Linkedin. Als Linkedin je niets zegt, help ik je nu uit de droom. Maak direct een Linkedin account aan, want dit is de online netwerk site voor ondernemend en werkend Nederland. Deze connectie heeft een afspraak met het bedrijf van mijn partner gemaakt en wellicht is NMCI een opdracht rijker. (www.nmci.nl)

Als zakenpartner heb ik bijval gegeven over wat NMCI nog meer aflevert aan websites en daarbij kwam Hokjesdating aan bod.  Het ontbrak niet aan enthousiasme en het was een duidelijk en goed verhaal. Het heeft niet geleid tot een nieuwe opdracht, maar ik heb zo wel netwerken in de praktijk gebracht. En mijn verhaal over Hokjesdating gaat verder via mond tot mond reclame en dat is ook veel waard. (www.hokjesdating.nl)

Het verhaal heeft een begin en een eind,alleen ben jij de regisseur van de inhoud.

Na deze positieve ervaringen en alle indrukken, was het voor mij tijd om de Promotiedagen te verlaten.

Mijn partner had een belangrijke afspraak en wist nog twee netwerken toe te voegen, welke eventueel nog een vervolg krijgen. Wanneer je bedenkt dat zijn bedrijf tien jaar bestaat en dit voor hem een jaarlijkse activiteit is, lijkt het vanzelfsprekend dat hij nieuwe contacten heeft opgedaan. Anderzijds is het part of the job. Zonder netwerk geen nieuwe opdracht, zonder nieuwe opdracht geen geldstroom.

 

Ik denk dat het voor mij een goed leer moment is geweest om hierbij aanwezig te zijn. Ik heb mijn spreekwoordelijke rugzak weer gevuld met bagage.

Ik heb gezien wat de promotiedagen voor bijdrage leveren aan mijn bedrijf.  Ik besta nu een jaar en wellicht nog te kort om er een opdracht uit te halen.  Het is aan te raden om samen met iemand anders een bezoek te brengen. Het is een leuke dag uit en wanneer je met iemand anders gaat, kan er een nieuw netwerk uit voortvloeien.  Wanneer je besluit om alleen te gaan, is het verstandig om een afspraak te plannen op de beurs zelf. Je zet dan eerder een voet in de ondernemers wereld. Wanneer je geen afspraak plant en alleen gaat, maak dan een doel voor deze dag. Wat wil je bereiken en hoe wil je dat bereiken?

Goede voorbereiding is het halve werk. Ik had mijn doelstelling duidelijk voorbereid en daardoor was mijn verhaal duidelijk.  Ik heb besloten om volgend jaar weer mijn gezicht te laten zien.  Het is een leuk en leerzaam evenement en kan wellicht voor nieuwe contacten zorgen.  Al is het maar om kort een gesprek aan te gaan, zolang jij er iets uit haalt is het zinvol. En dan telt alles, zelfs wanneer het tot niets leidt, ook dan is het leerzaam geweest.

Mijn doel voor volgend jaar is duidelijk en ik ga er naar toe met een andere missie. Wat ik hiermee bedoel, kom ik in de volgende column op terug….

Nu eerst kijken naar een impressie op  http://www.bcdd.nl/beursimpressie/2014