Internetondernemer zijn maakt je nog geen technisch wonder

 

Waarom je als internetondernemer geen technisch wonder bent
seanbonner / Foter / CC BY-NC-SA

Mén, wat loop ik af en toe toch tegen de feiten aan! Echt, overal heb je tegenwoordig internet voor nodig. Nu is dat helemaal niet erg, want geloof me, internet is best leuk. Wat zeg ik, heel erg leuk. Maar niet leuk als je afhankelijk bent van een derde partij.

Ik heb vorige week keihard gewerkt om de vernieuwde site van Hokjesdating online te zetten. Bloed zweet en tranen heeft het me gekost om de site van de grond te krijgen. De software was gekocht van een bedrijf wat gevestigd zit in Rusland. Ja, ik hoor je denken, `Wie doet in deze tijd nog zaken met dit malafide Oost Europese land?`

Tja, simpel. Toeval en goedkoop. Je moet niet alle mensen over een kam scheren. Zij kunnen er niets aan doen dat ze in Rusland wonen en in Nederland wonen ook genoeg vervelende mensen. Genoeg over dit land.

Die programmeurs van de software kregen steeds weer nieuwe verzoeken van ons, want er bleven foutjes opduiken. En het antwoord wat we van ze kregen, was steevast elke keer: I`m sorry, but we are working still on you`re previous request. You have too many things we have to change.  `Zucht!`

Op een gegeven moment werd mijn geduld wel wat op de proef gesteld, want die site moest online!

En dan te bedenken dat ik het zelf niet eens online hoefde te zetten. Nee, dat moest mijn partner doen. Toen de verzoeken vanuit die programmeurs op vrijdagavond (!) eindelijk ingewilligd waren, was het tijd om het online te zetten. Ik dacht zelf dat het zo gepiept was. Misschien een beetje naïef, wellicht stille hoop. Want je wilt ook gewoon dat het snel klaar is, omdat je er lang genoeg mee bezig bent geweest. Hij was om 4 uur in de nacht klaar om de oude site over te zetten. Wat dit allemaal inhoudt? Alle bestanden van de huidige leden overzetten naar de nieuwe site en deze nieuwe site op een andere server overzetten.

Zo trots als een pauw verkondigde ik afgelopen zaterdag luid en duidelijk dat de vernieuwde site online was.Totdat…. ¨ Ik krijg een wit scherm op de tablet.¨  ¨Hij laadt het scherm niet goed van de homepage.¨

Zomaar wat berichten die ons bereikten. Nee. Dan ben je niet blij. Keihard gewerkt tot diep in de nacht en de hele week kamp je met slaapgebrek en dan krijg je dit.

De keuze die we hadden waren er twee: De nieuwe site online zetten met een bericht naar de leden dat het nog niet optimaal  werkt, òf de huidige site weer online zetten.

We hebben voor dat laatste gekozen met een duidelijke reden. Wanneer mensen iets nieuws verwachten, willen ze ook dat het werkt. En wij willen de klanten tevreden stellen, al moeten ze dan even wat langer wachten. Wanneer ik als consument een product bestel in een webshop, dan wil ik ook dat het snel en logisch werkt.  De site komt online, wanneer de Russische programmeurs alle foutjes hebben weggewerkt. Ik hoop dat hij vanavond online komt, maar ben nu voorzichtiger geworden in mijn uitspraken.

Als je een uitspraak doet, scheppen mensen ook verwachtingen, vanzelfsprekend.  Wanneer alles meewerkt,  is het een kwestie van de site online zetten, wat ongeveer vijf seconden in beslag neemt. De enige hindernis wat er dan nog kan zijn, is niet werkend internet.

Gelukkig is er zowel thuis als op kantoor een internetverbinding, dus dat probleem is al verholpen…