Loyaliteit en ondernemersschap.

Stel je de volgende situatie eens voor: Je loopt op straat en ziet daar een portemonnee liggen met tien contanten van 500 euro. Ik hoor je rekenen, dat is inderdaad 5000 euro. Breng je de vondst naar het dichtstbijzijnde politiebureau, of neem je eerst het geld en breng je de portemonnee daarna naar het bureau? Je zegt natuurlijk ja, omdat dit zo hoort. Je hebt geleerd om gehoorzaam te zijn en bent met ongeschreven regels opgegroeid.

Maar stel je nu voor, dat je financieel aan de grond zit, je weet niet hoe je huur of hypotheek moet volbrengen en dit is de uitgelezen kans om uit de problemen te komen. Besluit je dan alsnog om de gevulde portemonnee eerlijk af te geven? Blijf je trouw aan jezelf, dan pak je je eigen problemen aan en zorg je voor een andere oplossing.
Dit is een situatie, wat vaak op verborgen camera is vastgelegd om te achterhalen hoe loyaal we als mens zijn.

Loyaal; Er zijn negen verschillende synoniemen aan verbonden, maar achter al deze woorden schuilt dezelfde betekenis: Oprechtheid en trouw.

Het klinkt heel makkelijk om altijd trouw te zijn aan andere mensen, maar is dit wel zo?

Want wie regelmatig wisselt van werkgever, is niet loyaal. Zo wordt dit gezien door een mogelijk potentiële werkgever. Net als een offerte voor een nieuwe opdracht. Je zegt een nieuwe opdracht toe, maar wil eerst de offerte bekijken voordat de deal rond is. Vervolgens besluit je om de opdracht te annuleren omdat het teveel tijd in beslag neemt. Vervolgens ga je wel in zee met een ander.

Bovenstaande situaties tonen aan, dat het niet altijd mogelijk is om loyaal te zijn naar een ander, maar er is geen sprake van bedrog. Je bent trouw aan jezelf en dat is het belangrijkste uitgangspunt. Ook al laat je daarmee zien dat je niet trouw bent aan een ander, want je wisselt van gedachten. Als je zelfstandig ondernemer bent, zul je vaker tegen deze situaties aanlopen. Dat komt omdat je in het begin voor je eigen geld moet vechten. Dan kun je niet altijd doen wat een ander van je verwacht. Want wanneer je altijd zult doen wat een ander verwacht, is het verstandiger om in dienst te blijven van dezelfde werkgever. En als ondernemer wil je verder komen en krijg je te maken met teleurstellingen. Andere mensen teleurstellen en jezelf teleurstellen, omdat je eerlijk en trouw aan je bedrijf moet blijven. Geen nieuwe opdracht, omdat er oprecht geen tijd voor is.

Je hebt in het verleden een prettige samenwerking gehad en deze opdracht had je beloofd aan je opdrachtgever. Dit had je kans op meer geld kunnen zijn en je doet een ander een plezier mee. Echter dan, loop je achter de feiten aan, omdat er geen tijd voor is. Ben je dan in staat om loyaal te zijn naar de ander, of trouw aan jezelf?
In dit geval spreken we van een loyaliteitsconflict. Je wilt graag tegemoetkomen aan de wensen van een ander en trouw zijn aan jezelf. Aan deze strijd ontkom je niet, want een keuze laat op zich wachten.

Keuzes horen bij het ondernemerschap en zijn niet altijd de leukste, zolang het maar de juiste keuzes zijn.

Misschien niet leuk, maar eerlijkheid duurt het langst, nietwaar?