Winnaars hebben een plan, verliezers zoeken een excuus

Zoals elke ondernemer, heb ik een plan om brood op de plank te krijgen. Op het moment dat je bent ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, krijgt je langekoesterde wens, langzaam vorm. Dit doe je fulltime of naast je baan, afhankelijk van een aantal factoren. Zowel part time als fulltime ondernemers, willen graag zoveel mogelijk opdrachten krijgen en zoveel mogelijk geld verdienen.

Ik ben vorige week bij een workshop geweest en toen kwamen er allerlei vraagtekens, waar ik een antwoord op moest krijgen. Deze vragen heb ik me nooit eerder gesteld,omdat ik er niet eerder bewust van was.  Ironisch hoe een workshop je gedachtegang in werking kan zetten. Ik had het in elk geval nooit gedacht.  Ik ben nu een jaar ingeschreven als ondernemer met twee bedrijven. Een bedrijf run ik samen met iemand anders en deze persoon heeft al tien jaar een ander bedrijf. Dat bedrijf van hem loopt goed en het bedrijf van ons samen, groeit steeds meer en meer. We zien een toename van klanten en inkomsten. Het andere bedrijf run ik in mijn eentje. Ik probeer zoveel mogelijk alles zelfstandig te doen en waar nodig, vraag ik om bijval.  Je kunt wel alles alleen willen doen, maar waarom zou je dat willen wanneer je vooruitgang wil boeken?

De vragen die ik mezelf had gesteld, waren cruciaal, omdat de antwoorden een stap voorwaarts mijn toekomst zou betekenen. De antwoorden kon ik niet direct geven, omdat ik er zelf nog over na moest denken.

Deze vragen, heb ik eerst een paar keer heroverwogen en uiteindelijk na overpeinzing, was daar het moment van de waarheid: ¨Het antwoord¨. Maar wil je wel een antwoord? Wil je niet liever een gesloten vraag aan jezelf stellen en een veilige ‘ja’ of ‘nee’ kunnen kiezen? Durf je in het diepe te springen of kies je voor de veilige weg?    smiley-d-karakter-winnaar-35424566

Heb je een plan of zoek je een excuus?

Ik heb mezelf de vraag gesteld, die veel ondernemers vast en zeker zullen herkennen:

Hoe kan ik mezelf het beste positioneren als ondernemer?

De volgende vraag die je dan kunt stellen is: Wat zijn mijn Unique Selling Points? Voor de leken: Unique Selling Points omschrijft wat jou aantrekkelijk maakt als ondernemer. Dus waar ben jij goed in en waarom ben je hier goed in? Wat onderscheidt jou van de rest en waarom ben je beter dan de rest?

Ik heb op deze vraag een antwoord gekregen en kom hier nog op terug. Veel ondernemers hebben deze vraag zichzelf gesteld, direct na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel. De reden dat ik deze vraag mezelf nu heb gesteld, is een moment van bezinning geweest. Er was eerder geen aanleiding voor en daarom is hier nooit over nagedacht. Ik denk dat er ook geen limiet voor staat, wanneer je deze vraag jezelf het beste kunt stellen. Dit voel je zelf het beste aan.

Ik heb in elk geval een plan om verder uit te broeden en zoek geen excuus om de weg terug te zoeken.

De enige weg die ik neem, is de weg naar onafhankelijkheid!